söndag 9 maj 2010

Vaknade tidigt och tog en taxi till Rose Hill Cemetary, en kyrkogård som betytt mycket i Allman brothers historia. De brukade gå dit och sitta och röka gräs och skriva musik.Låten "In memory of Elizabeth Reed" har sin titel hämtad från kyrkogården. Dickey Betts skrev denna fantastiska instrumentallåt och visste inte vad han skulle döpa den till. Den är skriven till en italiensk kvinna som han inte vill avslöja namnet på och det är därför den låter lite åt det latinska hållet. Dickey tyckte om att sitta på kyrkogården och skriva låtar. Han gick förbi en gravsten med texten ”In memory of Elizabeth Reed Napier” och gav låten det namnet. Den italienska kvinnans namn vågade han inte använda.Jag lyckades hitta stenen. Helt otroligt faktiskt. En annan grav som givit namn till en låt är Martha Ellis grav."Little Martha", som låten heter.
Det var flera än jag på kyrkogården denna morgon som gick i Allman brothers fotspår. Två grabbar kom i en stor Ford Pick-up och körde runt därinne. Lustiga människor. Att bara komma på tanken att åka bil inne på kyrkogården. De hittade Duane Allmans grav före mig och tutade så jag skulle förstå. Det har varit en del skadegörelse på gravarna så de var nu ordentligt inhägnade. Man hade också kletat ner staketet med fett för att folk inte ska klättra in till gravarna. Det gjorde grabbarna i Forden givetvis ändå. En liten bildkavalkad får avsluta detta blogginlägg. Jag ska ut en sväng nu men fortsätter när jag kommit tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar