fredag 7 maj 2010

Det blev ett otroligt kärt återseende med Ivar. Han var redan på plats när jag kom dit kvart över sex. Här har han ställt upp sig utanför baren som den ordentliga kille han är. Efter många kramar och skratt satte vi oss att prata kära minnen och om hur vi har det idag. Vad som hänt sedan senast och så vidare. Tjejen i baren, Aline, var den samma som när vi träffades där första gången och hon mindes detta tillfälle. Hon tog ett foto av mig och Ivar då och vi lät henne göra det ikväll igen. Från samma position som förra gången och vi försökte se likadana ut som på det fotot, tre år efteråt.

Den här baren, Firehouse Tavern, har tema brandkår, brandbilar, brandstation o s v. I onsdags, i Kristinehamn, gick jag ner till brandstationen och berättade att jag skulle till min kvarterskrog, Firehouse i New York. Jag frågade om de hade någon vimpel eller dylikt som jag kunde ta med och skänka till baren. Och visst hade de det! Nu hänger en vimpel med ”Bergslagens räddningstjänst” på bästa parkettplats i baren.

Aline var påtagligt glad för nytillskottet till barens utsmyckning. Vi satt och drack öl ett antal timmar men vid halv elva (04:30 svensk tid) började Franklins trötthet göra sig påmind. Vi hade ju haft ett väldigt långt dygn och därmed hade jag haft en väldigt lång födelsedag. Ivar ville följa mig en bit Uptown när jag skulle gå hemåt. Vi köpte en varsin pizzaslice och mumsade på. Detta var en av mina roligaste födelsedagar. En annan rolig födelsedag i mitt liv var när jag fyllde 18. Då flög jag ner till Venedig och mönstrade på en båt ensam och festade ute i Venedig på natten. Där försökte de blåsa mig på en massa pengar när jag skulle betala notan så jag fick springa därifrån utan att betala ett ruttet lire istället…

Jag vaknade tidigt idag. Närmare bestämt kl 3 på natten och kunde inte somna om. Det blir väl lite konstigt med tidsomställningen förstås. Jag vaknade igen kl 6 istället så tydligen kunde jag slumra en stund till. Nu sitter jag i rummet och fyller på mitt Worddokument för att ha lite text att lägga ut när jag kommer till Starbucks. Rummet här på hotellet var litet men rent och trevligt. Utsikten från fönstret är mot en liten bakgård och det är ca 3 meter till fönstret mitt emot. Jag fick se hur underbart de löser elektriciteten till de olika rummen och jag kunde inte låta bli att fotografera eländet. Klockan 16 går flyget till Atlanta och jag ska se till att vara på La Guardia airport i god tid. Enligt Ivar är det bara att knalla upp till 106:th street och ta buss nr 60 därifrån. Under resan kommer jag då att passera anrika ”Apollo Theatre” i Harlem. Nu ska jag ta en dusch och sedan ge mig ut för att äta frukost på något trevligt ställe.

3 kommentarer:

  1. Jag maste bege mig till Firehouse Tavern nagon dag och kolla in den tjusiga vimpeln. Det verkar vara ett trevligt stalle.

    SvaraRadera
  2. Gillar sladdarna. Undrar vad elsäkerhetsverket i Kr-hamn skulle säga... Blåljusutryckning med dragna revolvrar...

    SvaraRadera
  3. Daniel: Mycket trevligt och familjärt. Det är Happy-hour om du sitter i baren. Du beställer en öl och får två. Aline bjöd mig på "Lemon-job" också. En citron snaps med två citronklyftor med socker på bredvid. Dricker som Tequila och salt.
    Dag: Det är ett under att det fungerar. Har aldrig sett något liknande.

    SvaraRadera