söndag 23 maj 2010

Sista inlägget i bloggen om New York-resan 2010.
Jag käkade bagle och soppa till frukost på ett litet ställe på Broadway. Gick sedan och köpte två flaskor Snapple och en flaska vatten att ha ute på flygplatsen under dagen. Tog mina väskor och tog en taxi från korsningen 94:th street - West Side avenue ner till Penn Station på 34:th street. Det var väldigt mycket trafik och klockan var ca 10:30. Resan kostade $ 15 och blev så dyr för att vi hamnade i trafikstockningar hela tiden. Jag tänkte annars att det kunde vara en fingervisning vad det kostar att åka 60 kvarter i New York men det stämmer nog inte riktigt. Billigt är det att åka taxi i alla fall.
Jag tog tåg från Manhattan över till New Jersey och flygplatsen i Newark. Man åker tunnel under Hudsonfloden och sedan passerar man lite träskmarker och industriområden. Det är väldigt mycket sopor överallt. Plötsligt fick jag se ett gäng sköldpaddor som satt uppkrupna på stenar i kanten av ett träsk. När jag väl sett dessa, såg jag ännu flera sedan. Det var första gången jag sett det men det kommer jag troligen alltid titta efter hädanefter. Från Newarks tågstation går ett förarlöst tåg in till flygplatsområdet och när jag kommit dit checkade jag in och blev till slut fri från mina resväskor. Käkade en pizzaslice och läste lite. Jag var ju där i god tid så jag tvingades slå ihjäl tiden. Det finns nästan ingenstans att sitta innan man passerat säkerhetskontrollen så jag vankade av och an. Först 14:30 fick vi påbörja köandet till säkerhetskontrollen och kunde då sitta mjukt innan planet skulle lyfta 17:20. Den här tavlan var inte så tråkig att se den heller.
Satt och läste den bedrövliga boken i brist på annan sysselsättning. Till slut fick vi gå ombord och jag hamnade på en hemsk plats mitt emellan två andra fullvuxna karlar. Jag satt helt ihopträngd hela hemresan och det var en plåga. Sov inte en minut. Landade i alla fall i Stockholm på utsatt tid och kunde ta Arlanda express in till Centralen där jag skulle tillbringa följande en och en halv timme. Satt utanför i solskenet en stund. Franklin på svensk mark igen. Åkte tåg till Kristinehamn och jag trodde aldrig jag skulle komma fram. Intercitytåget stannade överalt. Till slut fick jag i alla fall återse kära Kristinehamn. Kollega BC kom och hämtade mig för vidaretransport till Karlskogavägen. Skönt att komma hem till det egna.

Sammanfattningvis kan jag väl säga att resan blev lyckad. Jag hade två dagar med dagsregn när det knappt gick att vistas ute. Jag hade ju ingen jacka med mig i år. Det är ändå de två enda regndagarna jag haft under mina tre resor till New York. Två dagar av trettiotvå dagar totalt är inte illa ändå. De största händelserna för mig i år var nog att hitta Elizabeth Reed´s gravsten på kyrkogården i Macon och att få gå där Daune Allman och Berry Oakely omkom.
Det var roligt att göra en ny bekantskap med Irene på Cleopatra´s needle också.
Första kvällen i New York och mötet med Ivar var också helt fantastiskt. Vilken födelsedag! Kanske den bästa jag haft! Att vara igenkänd av personalen på Firehouse kändes också väldigt roligt.

Nu får ni hålla tillgodo med kapellbloggen ett tag igen. Tack för visat intresse! Det har varit roligt att skriva för mig själv, för mina närmaste och alla andra därute.

3 kommentarer:

  1. Hej Eddie. Det har varit ett sant nöje och intressant att följa din resa! Nu forsätter jag att följa kapellrenoveringen. Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Det gör du rätt i, Therese! Det kommer att bli en intensiv renoveringssommar!

    SvaraRadera
  3. Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

    SvaraRadera