onsdag 19 maj 2010

Det regnade hela gårdagen och jag kunde inte gå ut. Franklin ville ha hamburgare till frukost och jag fick böja mig inför hans önskemål. Vi tog en kort sväng för att få mat i magen. Sedan låg jag inne och lyssnade på musik. Först vid 17-tiden smög jag iväg till Cleopatra´s needle men blev blöt om fötterna på den korta biten. Jag satte mig i baren och tog en öl. Irene kom och vi satt och pratade och jag berättade om Franklin. Hon tyckte historien om Felix och Franklin var jättegullig. Klockan 19 tog jag tunnelbanan ner till BB King Bluesclub, gick raka vägen in och fick ett bord framme vid scenen. Watermelon Slim började spela nästan direkt. Slim var en vit bluessångare i 70-årsåldern. Han hade en fantastisk bluesröst och spelade munspel väldigt bra. Han spelade också slidegitarr på en akustisk gitarr som han hade liggande på ett bord framför sig. Bandet bestod av bas, gitarr, trummor och Slim. De gjorde en underbar spelning och jag ville dansa. Publiken på BB King sitter snällt vid sina bord och äter och dricker och applåderar. Efter Slim klev Janiva Magness upp. Janiva var 53 år och klädd i lila paljettklänning. Hon sjöng fantastiskt bra. Med sig i gruppen hade hon en underbar keyboardist som spelade Hammond, en enastående gitarrist, basist och trummis. Det svängde något alldeles vansinnigt. Sist upp var kvällens huvudattraktion, Joe Lois Walker. Svart gitarrist som kunde sin sak men han spelade inte lika engagerat som den vita gitarrist han hade med sig. Tyvärr hörde jag inte namnet på honom.
Förutom dessa två var det även trummor och bas. Det kom fram en svart tjej framför scenen och började dansa och då kunde jag inte hålla mig längre. Vi dansade därframme hon och jag resten av kvällen. Detta var den andra gitarristen. Hon lyckades dra upp en annan kvinna också för en kort stund annars var det bara jag och ”Yolett” som shakade loss. Det var en magisk blueskväll och jag tog sedan tunnelbanan och var glad hela vägen hem. Jag har en del filmsnuttar också som blev riktigt bra.

7 873 steg.

Idag vaknade jag tidigt och satte igång datorn direkt för att skriva ner gårdagens lilla story. Det är kallt idag men det regnar inte just nu. Idag ska jag packa lite och ta det lugnt. Kanske gör en sväng ut någonstans i samband med frukosten. Ikväll är det Jimmie Vaughan på BB King Bluesclub. Jimmie var bror till Stevie Ray Vaughan och har spelat med The Faboulus Thunderbirds. Jag hoppas att jag träffar Irene på Cleopatra´s needle ikväll innan konserten. Irene är en pensionerad skolfröken som nu ägnar sitt liv åt att måla och sitta på Cleopatra´s needle och dricka vodka med apelsinskal i. Sitter nu på Starbucks som vanligt och funderar på vad jag ska äta till frukost. Imorgon kan det bli lite stressigt att göra blogginlägg men jag ska försöka.

3 kommentarer:

  1. Låter som en himla trevlig kväll. Kul att du fick en danspartner till slut. Det är ju omöjligt att vara still när det spelas så bra blues!

    /LK

    SvaraRadera
  2. Det stämmer det! Men vi var bara två som dansade. Alla andra satt ner...

    SvaraRadera