söndag 16 maj 2010












Började dagen med att ta tunnelbanan ner till trakterna runt Bleecker street. Det är ett måste att gå denna gata fram och tillbaka genom dessa trivsamma kvarter. Först gick jag till ett litet café där jag brukade äta frukost förra året. Där intog jag också dagens frukost bestående av en rostad bagle med cream cheese och en portion soppa. Blev törstig efter frukosten och köpte en iskall Snapple och en Halvah. Halva består av vallmofrön som man pressat eller malt till en homogen klump. Jag åt en förra året och tyckte det var gott.På lördagar är det mycket folk i rörelse på stan och runt Bleecker st pågick trottoarloppisar. Jag köpte en cd-skiva av en försäljare. Fick se en väggmålning som jag ska låta min vän TA inspireras av. Hon ska få måla något i blivande vardagsrum ikapellet. Sedan gick jag och satte mig i Washington square park och skrev ett vykort till min käre kusin, Jan. Tyvärr höll man på att anlägga om grönytorna i parken så det gick inte att ligga på gräset. Gick sedan vidare till St Marks Place för att besöka några affärer jag längtat till. Därefter gick jag Broadway ner till Battery park och satte mig där en stund. Som synes är det mycket folk i rörelse. Jag hade stämt träff med Ivar kl 18 vid fontänen i City Hall park. Jag hade gott om tid. Gick förbi ett ställe som orsakat mycket oroligheter i folks privatekonomi runt om i världen. Ett hus som tydligen behövde lite stöttning i livet. Lullade norrut igen och köpte en baguette med köttbullar och sås och tog med till City Hall park där jag åt min kvällsmat. Ivar kom några minuter före 18 och vi gick in en sväng på J&R för jag ville köpa en cd-skiva till. En ny Jimi Hendrixplatta med tidigare outgivet studiomaterial. Jag hade hört skivan tidigare på dagen. Vi gick sedan ner till Pier 17 och alla restauranger som finns därnere.Ivar hade ett specialställe där man kunde köpa billig öl. I taket hängde bh:ar överallt. Här även ett toalettlock. Jag är ju lite förtjust i udda toaletter. Här förstår jag inte riktigt hur de har tänkt. Man går ju inte in där två åt gången i alla fall så varför två holkar? Vi tog några öl där och gick sedan vidare hem till Ivar så jag fick hälsa på hans mor. Därefter lullade vi bort till en kareoke-bar i Chinatown. Vi tog en varsin öl där men det var bara en massa fulla och jobbiga ungdomar där så vi drog vidare till ett ställe som hette Racoon på Warren street. Franklin var också törstig men honom får jag ju hjälpa att dricka hela tiden. Vi avslutade där och då hade jag nära till tunnelbanan sen. När jag åkte hemåt somnade jag på tunnelbanan och vaknade ensam i ett tunnelbanetåg uppe i Harlem. Jag fick gå runt och ta ett södergående tåg hemåt till slut.

Idag är det strålande väder och jag ska ligga i Central Park hela dagen har jag tänkt. Paula kunde inte komma så jag blir ensam.

29 400 steg.

2 kommentarer:

  1. Man kan visst gå in två stycken på en toa!=) Det är jätte praktiskt och man hinner prata om många viktiga saker där.

    SvaraRadera