tisdag 18 maj 2010

Det känns som om jag har sett det jag velat se av New York denna gång. Jag har dock några dagar kvar som kommer att avlöpa i sakta mak. Igår tog jag tunnelbanan ner till Penn station på 34:th street. Jag tänkte försöka hitta till the High Line Elevated railroad. Det är lämningar av en järnväg som gick ovanför trafiken på den tiden det begav sig. Jag hittade den men jag kunde inte ta mig upp på den från där jag befann mig. Jag vet att man kan gå upp på den någonstans. Jag hörde av Ivar sedan att det är längre ner på Manhattan. Gick också förbi det som en gång varit ”Tin Pan Alley”. Så här ser det ut idag. Letade mig sedan tillbaka till ett frukostställe där jag åt en annan dag och käkade soppfrukost denna morgon också. Satte mig sedan för att titta på folk och dricka en Snapple. Övervägande molnigt denna dag i New York och alltså inte läge för Central Park. Annars är det ett bra ställe att vara på när man inte har något annat för sig. Gick i lite affärer runt Madison Square Garden, bl a Macy´s, och fick sedan för mig att åka ner till Century 21 vid Ground zero för att köpa lite fler par strumpor. Slank också in på J & R en sista gång för att se så jag inte glömt att köpa några skivor. ;-) Tog tunnelbanan upp till 85:th street för att möta Ivar på the Firehouse en sista gång. Han var redan på plats och satt och drack en Corona (som han alltid gör). Själv dricker jag inget annat än Budweiser här. Vi satt i baren hela kvällen och pratade. Servitrisen ”Z” avlöstes klockan 19 av Kaythlin. Alltså ingen Aline ikväll. Tim, ägaren, kom med en t-shirt till Felix. En sådan har jag redan så nu kan vi klä oss likadant jag och Felixen-Fix när jag kommer hem. Åt två pizzaslicar på hemvägen och Ivar följde mig en bit i vanlig ordning. Vi tog farväl för detta år. Det känns lite konstigt att inte veta när vi kommer att ses igen. Jag vet inte om jag åker hit nästa år. Vi får se om längtan blir nog stor i vinter.

17 449 steg.

Idag regnar det. Jag ska på konsert på BB King Bluesclub ikväll igen. Ikväll spelar Joe Lois Walker, Janiva Magness och Watermelon Slim. Jag har faktiskt ingen aning om vad det är för något mer än att samtliga är bluesartister. Jag har börjat tänka lite på hur jag ska packa inför hemresan. Det är bara idag och imorgon kvar här för mig nu. På torsdag påbörjar jag hemresan redan när jag vaknat och ätit frukost. Jag ser fram emot att återse mitt Kristinehamn, mitt kapell, mina närmaste och alla kristinehamnare igen. Jag ser däremot inte fram emot själva hemresan. Jag verkar vara den ende som inte kan sova på flyget hem. Det innebär att jag kommer att vara ganska trött när jag landar i Stockholm. Jet-lagen är hemsk när man färdas österut. Västerut går mycket bättre. Det brukar ta nästan två veckor innan jag börjar komma in i den normala dygnsrytmen igen. Jag har i alla fall en väldigt spännande och händelserik sommar framför mig. Kapellet ska tas i besittning före 1 augusti. Lägenheten ska säljas. Nya möten med människor och musik, glädje och kärlek. Mycket bad och andra utflykter med Felix. Slappa sommarkvällar på kapelltrappan. Grillning, snickring och lödning.

2 kommentarer:

  1. Det låter som du fortfarande har trevliga dagar i NY.
    Få "New York längtan" i vinter? Jag kan tala om för dig att den kommer betydligt mycket tidigare än så. Jag fick min redan i kväll en timme efter att vi kommit hem till Karlstad. Så passa på att njuta de sista dagarna du är där. B)

    SvaraRadera
  2. Jo jag vet! Man vill tillbaka hit, eller hur!

    SvaraRadera