onsdag 12 maj 2010

Jag gick hem och la mig och lyssnade på musik igår.

Idag skulle jag ju upp i kronan på frihetsgudinnan. Jag tog tunnelbanan ner till Ground Zero där de håller på att bygga ett monument. De nya skorna skulle också provas denna dag. Jag gick till Century 21 för att försöka hitta en skjorta eller jacka. Det är kallt här nu och idag har det regnat hela dagen. Det är faktiskt den första regniga dagen jag upplevt i New York på mina resor.
Man åker färja till frihetsgudinnan men det var inte bara... Först en likadan säkerhetskontroll som när man flyger till USA. Av med alla metallföremål och in i en metalldetektor. Krångel, krångel. När jag kom ut till ön och precis skulle gå in blev alla bortmotade av säkerhetsvakter. Man tömde området av någon anledning. Vi väntade och jag frös en kvart innan vi fick gå in. Jag hade ju en "Crownticket". Det betyder att jag får gå upp i kronan och då var säkerheten lika hög igen. Jag fick inte ha med ryggsäck in. Jag låste då in den i ett skåp. När jag kom till entrén visade det sig att jag inte fick ha någonting med mig in. Jag fick då en vakt att tillfälligt låsa upp mitt skåp och tömma fickorna på allt. Jag fick inte ens ha med mitt Visakort in. Sedan fick jag stå i kö igen och gå igenom en ännu tuffare säkerhetskontoll. Jag tror jag gick genom en kroppsröntgen. Jag fick ställa mig i en port där det blåste ett antal korta luftpuffar på mig. Sedan fick jag gå vidare genom en vanlig metalldetektorbåge. Sedan var det grönt att gå upp i kronan. Franklin fick inte följa med förstås. En lång spiraltrappa ledde upp till kronan och det var jobbigt att gå upp. Jag hade sådan mjölksyra i benen att jag knappt tog mig ner sedan. Så här ser det ut inne i kronan. Detta foto är taget upp mot facklan från kronan. Så här ser hon ut inuti. Detta kort är nog taget i höjd med "smöla". Så här ser hon ut när man står vid hennes fötter. OK, det får vara nog. Ett besök där är inget jag rekommenderar.

Jag tog tunnelbanan till Grand Central Station och till ett favoritställe. Grand Central Oyster Bar. Åt en tallrik soppa och dessa läckerheter som efterrätt.

Tog sedan tunnelbanan igen till City Hall för att gå på skivaffär igen. Köpte en bunt skivor och nu fick jag lite tid för ett blogginlägg. Det kanske kommer ett till idag.

2 kommentarer:

  1. På 80-talet, innan den stängdes för renovering, var jag uppe i Frihetsgudinnan. Det var före 9/11, så det var inga som helst säkerhetskontroller (däremot långa köer). Bakom mig i spiraltrappan upp gick en kille från Mellanvästern. Han pratade hela vägen upp om hur han hela sitt liv längtat efter att gå upp i Frihetsgudinnan, och detta var hans första besök i NY. När han kom upp i huvudet och tittade ut genom ögonen var hans kommentar: "Is this it?" Sedan gick han ner igen. Jag lade hans kommentar på minnet, eftersom den väl också kan gälla för Livet?

    Lars G

    SvaraRadera
  2. Ja, det känns så. Jag tänkte ju att jag skulle få utsikt över Manhattan men hon tittar ju åt ett annat håll. Dit åker jag inte igen. "Is this it?" Så känns det nog många gånger i livet.

    SvaraRadera