fredag 7 maj 2010

Efter att ha låst in min stora resväska i ett förvaringsskåp började jag gå. På tal om gå, ja! Jag har ju stegräknare men har glömt att skriva på bloggen hur många steg jag går. Då kan jag meddela att i onsdags gick jag 15 505 steg. Det var när jag åkte till Stockholm. Igår gick jag 13 706. Idag har jag gått 20 416 steg.
Jag gick Broadway norrut til 106:th St för att kolla var bussen till flygplatsen skulle utgå ifrån. Sedan följde jag Broadway ännu mera norrut eftersom bussen ändå skulle åka den vägen. Jag kom upp i Harlem och gick in lite på Columbia university´s område. Där finns ju också statyn "Alma Mater".
Jag gick vidare till 120:th St och där såg jag att buss M60 svängde så det gjorde jag också. Sedan tog den vägen norrut igen längs Amsterdam avenue. Jag gick i dess spår till 125:th St där bussen tog av österut igen. På 125:th St ligger Apollo Theatre. Här slog James Brown igenom och många fler världsartister har spelat här.Och här ligger HM - i Harlem. Jag gick 125:th St ända till 3 Avenue och där vände jag och gick lite smågator tillbaka. Jag började bli hungrig och tänkte slippa köpa onödigt dyr mat på flygplatsen. Jag gick och letade efter något matställe som verkade OK. Den här väggmålningen fick jag se när jag letade restaurang. Det var en liten kyrka på en bakgata. Ingenting annat än texten på dörren avslöjade att det var Guds hus. Jag hittade slutligen ett matställe på 125:th St som hetta Manna´s. Beställde en "Seafood spcial combo" med fisk, räkor och pommes. Det var verkligen inte gott tyvärr. Sedan tog jag bussen ut till La Guardia-flygplatsen. När man åker buss här måste man tydligen ha mynt men det hade inte jag. Jag fick gå runt bland de andra resenärerna och växla dollar för dollar så jag fick ihop $ 2.25.

Jag kom till flygplatsen flera timmar för tidigt men jag gick runt och tittade. Det är varmt i New York, ca 26 grader hörde jag någonstans. Jag sökte skugga mest hela tiden då jag gått i solen hela dagen. Säga vad man vill om amerikaner men de är påhittiga ibland. Men deras påhitt verkar nog lite konstiga i våra ögon. Eller vad sägs om detta?En liten rastgård för hundar så hunden ska kunna känna lite grus under tassarna när den uträttar sina behov. Om det finns mycket taxibilar i New York så finns det inga i Macon. Den saken är klar. Här på flygplatsen hade de klumpat ihop sig något väldigt. Flygresan till Atlanta gick bra men vi blev sena i starten. Rasan tog drygt två och en halv timme. Om det är varmt i New York så är det ännu varmare härnere. Här är det riktigt varmt och en hög luftfuktighet. Jag åt en pizza på Atlantas flygplats och åkte sedan Greyhound-buss drygt en timme ner hit till Macon. Macon är nog en liten håla. Jag trodde aldrig jag skulle få tag på en taxi. Jag hade trott att det bara var att vifta in en som i New York men jag såg överhuvudtaget inga taxibilar. Plötsligt stod det dock en framför mina fötter som jag kunde ta. Det verkar bo många svarta i Macon. Jag har hittills bara sett tre vita och det var här på hotellet. Hotellet ligger en bra bit utanför centrum så det kommer att bli taxi hädanefter. Det kostade $ 8 hit och det är väl OK. Taxichauffören satt och skrek och härmade bilen hela vägen till hotellet förresten...
Här finns gratis Internetuppkoppling i alla rum och det känns bra. Det är ett litet besvär att blogga när man inte vet var man kommer åt nätet nästa gång. Dessutom kräver ju datorn laddning med jämna mellanrum.
Det är lite skillnad på detta rum och det jag hade i New York. Stort och fint med egen TV och eget badrum. Franklin valde bästa platsen på en gång förstås.

Det känns overkligt att vara i Macon som jag läst så mycket om i boken om "Allman Brothers". Imorgon ska jag ut och se en del omskrivna platser i verkligheten. Mer bilder kommer då.

6 kommentarer:

  1. Jag är säkert inte avundsjuk på din resa till US! Första gången jag var där (i jobbet) var 1978, och sen dess har det blivit flera resor dit. Glöm inte att besöka alla de legendariska ställena, Birdland, Village Vanguard, Blue Note m.fl., om du gillar jazz- och blues! Första gången i NY lyckades jag få se Ella Fitzgerald på Avery Fisher Hall. Det var stort. Ha en fortsatt trevlig resa med mycket musik!

    Lars G

    SvaraRadera
  2. Hej. Trevligt att få hänga med dig i USA genom bloggen. Kul att få text och bilder med en gång denna resa. Ha det gott.

    SvaraRadera
  3. "Seafood spcial combo" med fisk, räkor och pommes. Det var verkligen inte gott tyvärr.

    Intressant mär du säger "verkligen inte gott"... Skulle vara intressant om du kunde beskriva den negativa smakupplevelsen lite närmare?

    Dagelito

    SvaraRadera
  4. Det är klart att du ska få en närmare beskrivning, Dag. Fisken smakade "fisk" och hade ryggfenan kvar. Den stack ut genom paneringen. Räkorna smakade "räkstjärt". Som det kan göra av jätteräkor som har den yttersta delen av stjärten kvar. Pommesen smakade ingenting.

    SvaraRadera
  5. Din stegräknare måste gå varm för du har ju hunnit mycket på de här dagarna. Om inte askmolnet blir för stort kommer vi att åka till NY på onsdag morgon.

    SvaraRadera
  6. Du kommer att förstå att det blir många steg i New York. Det är en fantastisk stad att gå i. Du kommer att gå vilse i Central Park bl a. Även om man har en karta i näven hela tiden är det omöjligt att gå rätt. Som väl är har man alltid "skylinen" som referens över trädtopparna. Hoppas resan blir av som planerat!

    SvaraRadera